Методична майстерня


Фрагменти уроків у початковій школі

КОНСПЕКТИ УРОКІВ З УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРНОГО ЧИТАННЯ

Урок літературного читання у 1 класі за Державним стандартом початкової загальної освіти (2011), автор Діхнич К.В.

Тема: Учіться визначати у тексті пригоду. Т. Пустовар «Цуцик і ґудзик", С. Шаповалов «Зозуляста курка».

Мета: Сприяти  розвитку в учнів усіх видів мовленнєвої діяльності (слухання, розуміння, аудіювання, говоріння); учити визначати в тексті пригоду; виховувати любов до тварин.

Обладнання: картки з творчими завданнями, предметні та сюжетні малюнки (трави, цуцик, курка, зозуля). 

 

ІІ. Актуалізація опорних  знань учнів.

1.            Мовленнєва розминка.

А) Вправа «Хомячок».

-                Зробіть вдих на рахунок 1, 2, 3, 4, на 5, 6 — затримайте дихання, на рахунок 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15 — видих.

Б) Гра «Хто довше?»:

-                прожужжить бджолою (ж-ж-ж-ж-ж);

-                продзвене комаром (з-з-з-з-з).

В) Гра “Хто більше?”:

-                випустить повітря з проколеної шини (с-с-с-с-с);

-                задує свічок на іменинному торті (ф-ф-ф-ф-ф).

Г) Вправа ««Нюхаємо квіточку».

(Навички правильного вдиху і видиху добре відпрацьовувати на таких вправах: дати дитині понюхати квітку).

Д) Робота над скоромовкою.

Ворона сороці намисто купила,

В намисті сорока намистинки лічила.

Е) Робота над чистомовкою.

За-за-за-там іде коза.

Зу-зу-зу-ми ведем козу.

Зи-зи-зи-сіно для кози.

Са-са-са- ось летить оса.

Су-су-су-ми побачили осу.

Си-си-си-всі  тікають від оси.

Ель-ець-ець-чистомовочкам кінець.

2.            Вибіркове читання  Г.Малик «У лісі».

-                Як звали дядька?

-                Чому так?

-            Що викликало у нього захоплення? (ранок, грибок, зорі, м’ята, чебрець, липа)

-                Прочитайте, якого кольору були пахощі м’яти, чебреця, липи.




Урок з української мови у 2 класі за Державним стандартом початкової загальної освіти (2011), автор – Діхнич К.В.

Тема: Прикметник. Зв’язок прикметника з іменником.

Мета: ознайомити учнів зі словами, які називають ознаки предметів; формувати вміння ставити питання до слів, упізнавати предмети за їх ознаками; розвивати орфографічну пильність, увагу, спостережливість; виховувати любов до рідної мови.

Хід уроку

III.   Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку

— Відгадайте загадку.

  Чорно-… одежина,

Зверху – … хустина.

Як весна – дарує сік, –

П’ємо радо …рік.

  Чому вам не вдалося відгадати загадку? (Бракує слів, які пояснюють, яка одежина, яка хустина, який рік?)

— На сьогоднішньому уроці ми почнемо вивчати слова, що відповідають на питання який? яка? яке? які? і називають ознаки предметів.

Це слово дасть усякому предмету                 На прикмети воно вкаже.

Якусь його ознаку чи прикмету.                   Хто який, воно розкаже.

— Користуючись словами з довідки, доповніть загадку. Довідка: біла, листяна, цілий.

   Чорно-біла одежина,

Зверху – листяна хустина.

Як весна – дарує сік, –

П’ємо радо цілий рік. (Береза)

— Які слова вам допомогли здогадатися, що це береза?


Урок з літературного читання у 3 класі за Державним стандартом початкової загальної освіти (2011), автор – Діхнич К.В.

Тема: І у планет бувають таємниці. Про Лесю Воронину. Леся Воронина «Пурпурова планета» частини другої . Розділ перший, у якому я надягаю шапочку і потрапляю в халепу.

Мета: популяризувати сучасну українську літературу, розвивати інтерес учнів до читання, розвивати творчу уяву та мислення: ознайомити з творчістю української письменниці Лесі Ворониної; спонукати учнів до творчості; виховувати почуття дружби, взаємодопомоги; толерантності.

Обладнання: компютер, мультимедійна презентація, підручник.

Хід уроку

IVСприймання та обговорення прочитаного твору.

1.            Коротко про автора (мультимедійна презентація).

2.            Словникова робота.

-                Пурпуро́вий ко́лір— темно-червоний або яскраво-червоний колір з фіолетовим відтінком; багряний. Назва кольору походить від пурпуру — фарбувальної речовини, яку добували в давні часи з залоз равлика пурпурового — морського молюска.

Читання слів у колонках.

Кумедними              Озирнулася

Чудернацьку            Ворушити

Випробувальний      Вигулькнула

Поруччя                   Розплутувати

Засмакованого         Роззявила

-                До якої частини мови відносять слова другої колонки. Поставте запитання до кожного слова.

3.            Читання повісті учителем «Пурпурова планета» частини другої . Розділ перший, у якому я надягаю шапочку і потрапляю в халепу.

4.            Обговорення прочитаного.

-                До якого жанру належить прочитаний твір?

-                Від чийого імені ведеться розповідь.

-                Розкажи, про що повідомила героїня повісті про себе?

-                Якою ти її уявляєш?

-                Чим вона викликає симпатію?

-                Розкажи, що зі слів дівчинки ти дізнався про тата?

-                Куди поспішав тато з донькою у вихідний день?

-                Прочитай рядки, у яких відчувається наближення небезпеки.

5.            Вибіркове читання.

-                Про що гарне згадувала героїня?

-                Кого взяла з собою дівчинка?

-                Куди мчали тато з донькою?

-                Що запропонував тато вдягнути дівчинці?

-                Про що останнє подумала героїня?

6.            Фізкультхвилинка.


 

Урок з української мови та читання у 2 класі за Державним стандартом початкової  освіти (2018), автор – Зборик О.Б.

 

Тема: Види речень за метою висловлювання та інтонацією.

Мета: Поглибити і діагностувати знання учнів з теми «Речення». Формувати поняття про   види речень за метою висловлювання і інтонацією, повторити розділові знаки в кінці кожного виду речення. Розвивати мовлення, вміння звертати увагу на мовні одиниці, аналізувати, доводити, систематизувати, слухати  та доповнювати відповіді однокласників. Виховувати інтерес до вивчення  української мови, поважати думки і роботу інших учасників навчального процесу.

Тип уроку. Комбінований

Хід уроку

VІ.Закріплення знань учнів

1. Робота в парі. Гра «Будівельники» 6 цеглинок

Зараз ми побудемо будівельниками. Але замість будівельної цегли у нас є 6 цеглинок зі словами, з яких потрібно скласти речення. А потім їх перебудувати.

— Перебудуйте розповідне реченя на спонукальне.

2. Робота в групі. Інтонування речень. Вибіркове списування.



Прочитайте питальне речення. Зробіть наголос так, щоб можна було відповісти по-різному. Одне речення на вибір спишіть, підкресливши в ньому слово, на яке падає логічний наголос.

3. Робота біля дошки.

Давайте згадаємо, які знаки ставляться в кінці речення.

На дошці речення без розділових знаків. Ваше завдання поставити знак і правильно прочитати речення.

Українці люблять свою землю

Любіть Україну, як сонце, любіть

Яку останню книгу ти прочитав

Яка ж гарна осінь

Бджола мала, а та працює

Ти знаєш, як пахне хліб



 КОНСПЕКТИ УРОКІВ З МАТЕМАТИКИ

Урок математики у 2 класі за Державним стандартом початкової загальної освіти (2011), автор – Діхнич К.В.

Тема: Доба і тиждень. Додавання і віднімання іменованих чисел, поданих в одиницях вимірювання часу.

Мета: закріпити знання учнів про дні тижня, добу; вчити додавати і віднімати іменовані  числа, подані в одиницях вимірювання часу, розвивати логічне мислення, математичне мовлення учнів; виховувати бережливе ставлення до часу.

II. Актуалізація опорних знань учнів.

1. Перевірка домашнього завдання (с. 8, завдання – 25,26). За підручником «Математика, 2 клас», автори – Ф.М. Рівкінд, Л.В. Оляницька..

1.1. Завдання 25

-  Прочитайте вирази, у яких відповіді — круглі числа; відповіді однакові;  відповідь — одноцифрове число; запису відповідає цифра 6; цифра 3; сума  цифр відповіді дорівнює 5.

1.2. Завдання 26

- Скільки книг стояло на другій полиці? Скільки книг стояло на двох полицях разом?

2. Бесіда

— Скільки всього одноцифрових чисел?

— Скільки всього двоцифрових чисел?

— Скільки різних цифр потрібно для запису всіх одноцифрових чисел?

— Скільки різних цифр потрібно для запису всіх двоцифрових чисел?

3. Хвилинка каліграфії (с. 9)

— Випишіть числа п’ятого десятка.

34; 12; 43; 56; 44; 47; 50; 53; 41.


Урок математики у 1 класі за Державним стандартом початкової освіти (2018), автор – Зборик О.Б.

Тема: Склад числа 10.

Мета: вчитися визначати складові частини числа 10.

Закріпити знання дітей про нумерацію чисел першого десятка та вміння порівнювати числа в межах 10; вдосконалювати навички усної лічби; сприяти засвоєнню учнями складу числа 10; Розвивати логічне мислення, мовлення; Виховувати бережливе ставлення до природи.

Обладнання: демонстраційний матеріал, картки з виразами, числовий будиночок, малюнки лісових мешканців.

Хід уроку

ІV. Вивчення нового матеріалу.

Далі на нашому шляху зустрічається їжачок, який просить нас допомогти зібрати йому врожай яблук і скласти їх до кошика.







1.            Вивчення складу числа 10. Робота з демонстраційним матеріалом

Скільки на дереві яблук?10

Кладу в кошик, скільки на дереві, скільки в кошику, всіх скільки? (9)

Складемо приклад на додавання? Запишіть в зошит.

Складають і записують приклади в зошит. І т.д.

Ми з вами записали склад числа 10. Їжачок нам дякує. Рушаємо далі.

Хто гарно працює, тому потрібно перепочити.

2. Фізкультхвилинка.

 Раз! Два! Всі присіли,

 Потім вгору підлетіли.

 Три, чотири — нахилились Із струмочка дружно вмились.

П’ять, шість — всі веселі Крутимось на каруселі.

 Сім, вісім — в поїзд сіли,  Ніжками затупотіли.

 Дев’ять, десять — відпочили І за парти дружно сіли.


Урок математики у 3 класі за Державним стандартом початкової освіти (2018), автор – Турчин О.О.

Тема: Вправи на закріплення вивчених таблиць множення і ділення. Розв ' язування задач

Мета: Закріплювати навички табличного множення і ділення. Продовжувати формувати вміння вправлятись у  розв ' язуванні задач. Розвивати мислення, кмітливість, оперативність у виконанні математичних завдань. Виховувати пошану до традицій українського народу, прагнення вивчати народні символи України.

Обладнання: Структурні записи на дошці. Кошик із вирізаними з кольорового паперу квітами волошки, барвінку, ромашки, маку (для відзначення правильних відповідей на уроці ). Зелена стрічка.

V. Робота над темою уроку. Закріплення вивченого матеріалу

1.Робота з підручником «Математика, 2 частина, 3 кл», автор – Г. Лишенко

1.1. Виконання завдання №362,  с. 61

- А ось і лавка, де можна подивитися і купити свійських тварин. Не пройдемо мимо, глянемо.








2. Фізкультхвилинка

3. Виконання задачі № 365

-А давайте і самі спробуємо себе у ролі продавців , щоб продати тварин

А для цього вам слід скласти задачу за коротким записом і розв’язати її.

4. Виконання задачі №366

-А ось і лавка товарів з сюрпризами. Нам потрібно розв’язати задачу з буквенними даними і тоді ми побачимо, що за подарунок на нас чекатиме.

 5. Самостійна робота. Виконання завдання № 369

-Чуєте , а що це так смачно пахне. Так , на ярмарку можна і купити , і смачно попоїсти.

6. Робота з геометричним матеріалом

Територія, де відбувається ярмарка, поділена на місця у формі квадрата.

Що таке квадрат? – Що таке периметр? – Чи можна, знаючи периметр, визначити сторону квадрата?

Периметр квадрата ( місце для торгівлі) 16 м                    

Яка довжина квадрата?                                    

16:4=4 м


КОНСПЕКТИ УРОКІВ З ІНТЕГРОВАНОГО КУРСУ

 «Я ДОСЛІДЖУЮ СВІТ», ПРИРОДОЗНАВСТВА, ОСНОВ ЗДОРОВ’Я

Урок у 1 класі з природознавства за Державним стандартом початкової загальної освіти (2011), автор – Кургаліна Х.В.


Тема: Листяні та хвойні рослини. Розпізнавання хвойних і листяних рослин

Мета: Розширювати уявлення учнів про різноманіття рослин; учити порівнювати листяні та хвойні рослини, розрізняти рослини за виглядом, за листям; розвивати спостережливість, увагу, мислення; виховувати дбайливе ставлення до природи.

Тип уроку: формування умінь і навичок

Обладнання: картинки із зображенням рослин, ІКТ

Хід уроку

І. Організаційний момент.

Доброго ранку, небо блакитне!

Доброго ранку, сонце привітне!

Доброго ранку, дерева високі!

Доброго ранку мурахи робочі!

Я вас вітаю, люблю, пізнаю,

Бо живемо ми в одному краю!

ІІ. Підсумок фенологічних спостережень.

— Яка зараз пора року?

— Який місяць?

— Яке число?

— Тепло чи холодно надворі?

— Який стан неба?

— Яка температура повітря?

— Чи були сьогодні протягом дня опади?

-                А якою є погода в нашому краї сьогодні?

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

1.            Гра «Так чи ні».

Пропоную вам пограти у гру «Так чи ні». Я називаю рослину і кажу до якої групи вона належить. Якщо ви зі мною погоджуєтеся – аплодуєте, якщо ні – тупочите ногами.

-                Каштан – дерево. (Так)

-                Малина – кущ. (Так)

-                Береза – кущ. (Ні)

-                Конюшина – трав’яниста рослина. (Так)

-                Бузок – дерево. (Ні)-                Проліска – трав’яниста рослина. (Так)

ІV. Повідомлення теми і мети уроку.

1.            Вступна бесіда.

-      Діти, скажіть, будь ласка, а чи знаєте ви, де росте проліска?(У лісі.)

-     Так, у лісі. У цьому великому царстві живуть ще многолітні дерева і молоденькі деревця, тут є і кущі, і трави, і квіти. У лісі ростуть різні ягоди і гриби.

-    Сьогодні ми з вами здійснимо уявну подорож до лісу. А чи знаєте ви з якими намірами ми повинні йти до лісу? (З добрими, щоб не завдати шкоди лісовим мешканцям.)

2.            Робота над загадками.

-   Першою зупинкою по дорозі до лісу буде зупинка «Загадка». Відгадайте загадки.

• Улітку одягається, а взимку одягу цурається. (Дерево з листям)

Взимку чорний, навесні і влітку зелений, а восени жовтий. (Ліс)

• Хто на зиму роздягається, а на літо одягається? (Листяні дерева)

• Узимку спить, а влітку шумить. (Дерево)

• Чималеньким виростає,

Міць з роками набирає.

Може жити сотні літ,

Має величезний рід. (Дуб)

• В неї гарні, пишні віти,

І колючок не злічити ...

Не байдужа до прикрас,

На свята спішить до нас. (Ялина)

На дошці розміщені слова: ліс, дерева, дуб, ялина.

-      Як взаємопов'язані ці слова? (У лісі ростуть дерева. Ялина і дуб – це дерева.)

- Сьогодні ми поговоримо про те, якими бувають дерева, дізнаємося, як їх класифікують. 


Урок у 1 класі з основ здоров’я за Державним стандартом початкової загальної освіти (2011), автор – Діхнич К.В

Тема:  Як ми навчилися берегти своє здоров'я (тестування через запитання, малюнки, ігри тощо). Правила літнього відпочинку.

Мета: закріпити і підсумувати знання дітей з вивчених тем курсу «Основи здоров'я»; формувати бажання вести здоровий спосіб життя, зміцнити своє здоров'я влітку.

Хід уроку

IV. Систематизація і узагальнення знань учнів

1. Зупинка «У лікаря Айболита».

    - Для того, щоб потрапити на центральну площу, до дерева здоров`я, нам потрібно правильно відповісти на всі питання лікаря Айболитя.

1.1. Гра «Голосування ногами» (працюють 2 трійки учнів по порядку)

  Правила гри: якщо відповідь «так», учні роблять крок вперед, «ні» - крок назад.

 -   Зуби чистять 1 раз в день

 -  Часто вживай фрукти та овочі

 -   Багато рухайся

 -   Руки мий тричі на день

 -   Найкраще місце для гри – на сходах

 -   Дуже цікаво гратися з сірниками

-     Користуйся електроприладами лише під наглядом дорослих

-     Якщо відчув запах газу, телефонуй 103

-     Не розмовляй з незнайомцями по телефону, зразу клади слухавку

-     Влітку засмагай якомога більше

-     Чистити вуха шкідливо: можна пошкодити барабанну перетинку

-     Якщо в тебе щось почне боліти, негайно випий пігулку

Вчитель: Молодці! Тепер ми одержуємо дозвіл лікаря Айболитя пройти на центральну площу до дерева здоров`я.  Воно має верхівку і 6 товстих гілок. Кожна з них позначає певну вимогу щодо охорони нашого здоров`я, які ми повинні відгадати. Допоможе нам справитися з цим завданням дядечко Мультик, до якого ми зараз і відправляємося.

2. Зупинка «У дядечка Мультика»

 Перегляд фрагментів з мультфільмів, коротке обговорення (одночасно прикріплюємо написи до гілок дерева  здоров`я) 

3. Фізкультхвилинка.

            4. Зупинка «Поліклініка»

- Тут ми перевіримо стан свого здоров`я у спеціалістів – лікарів.

 Для цього потрібно виконати всі їхні завдання.


4.1. Завдання від спеціаліста з лікувальної фізкультури:























 - Продовжити вислів старогрецьких мудреців: «Хочеш  бути...» ( сильним – бігай, гарним – бігай, розумним – бігай)

4.2. Завдання від дієтологів.

 - Вибрати корисні продукти (учням пропонуються самі продукти, упаковки від них).









4.3. Завдання від лікаря «швидкої допомоги».

- Проінсценізуйте виклик «швидкої допомоги» для хворого.

4.4.Завдання від фітотерапевта (з`ясовується значення слова).

 - Вибрати серед рослин лікарські. Розповісти про цілющі властивості однієї з них (на вибір).




5. Завдання від лікаря-окуліста

- Показати вправи для стомлених очей.

6. Вивчення порад на літо

 Щоб зміцнити своє здоров’я влітку:

 • більше рухайся, танцюй, грайся, працюй на свіжому повітрі;

 • роби добрі справи;

 • загартовуйся;

 • частіше ходи босоніж;

 • їж багато фруктів, овочів.

Висновок головного лікаря про дозвіл переходу до вивчення курсу «Основи здоров`я» у 2 класі.




Урок з інтегрованого курсу «Я досліджую світ» у 1 класі за Державним стандартом початкової  освіти (2018) , автор – Ягупа І.Д.

Тема дня: Які ігри бувають? Чому я люблю бавитися в різні ігри?, автор – Ягупа І.Д.

Мета: Ознайомити з різновидами дитячих ігор; розвивати математичні здібності учнів; розвивати увагу; збагачувати словниковий запас учнів; розвивати мовлення дітей; вчити працювати в команді.

Обладнання:  набір карток «Знайди 10 відмінностей», м’яч, настільні ігри, пазли, магнітний конструктор, конструктор «Лего», іграшки лялькового театру, кольорові олівці, розфарбовки.

Хід уроку

1. Ранкова зустріч

1.1. Привітання.

Діти стають у коло і разом з учителем промовляють вітання, супроводжуючи слова рухами рук.

Доброго ранку містам і містечкам, (руки розводять у сторони, а потім зводять, опускаючи донизу)

Селам великим, малим хуторам! (повторюють попередні рухи)

Доброго ранку бажаєм сердечно! (руки кладуть на ліву сторону грудей) Доброго ранку, люди, всім вам! (руки розводять від грудей у сторони, посміхаючись один одному).

1.2. Заповнення «Галявини настрою».

Учні обирають квітку відповідного кольору і заповнюють «Галявину настрою». Після заповнення аналізуємо, якого настрою сьогодні у класі більше.

1.3. Вправа «Моя улюблена гра».

Учні передають по колу один одному м’яку іграшку і називають гру, в яку люблять гратися.

1.4. Оголошення теми тижня.

- Послухайте дитячі лічилки. Коли їх промовляють діти

Зайчик-зайчик-побігайчик,

 Виніс хліба нам окрайчик,

 Виніс свіжої води,

 Ой, виходь жмуритись ти.

У зеленому садочку

Сидить котик в холодочку.

 Лапкою він чеше вуса,

 Язичком він лиже пузо.

 Мишенята, не зівайте,

 Від коточка утікайте!

-                Так. Ці лічилки промовляють діти, коли збираються гратися в рухливі ігри. І цей тиждень ми присвятимо дитячим іграм. Ви дізнаєтеся, які бувають ігри, дослідите, в які ігри любили гратися ваші батьки, чому важливо дотримуватися правил гри, чим корисні ігри.


Урок з інтегрованого курсу «Я досліджую світ» у 3 класі за Державним стандартом початкової  освіти (2018), автор – Гапонько Т.М.

Тема: Як харчування впливає на здоров’я людини?

Мета: формування предметних компетентностей: розширити знання учнів про вплив харчування на здоров’я людини, розвивати потребу правильного харчування, виховувати відповідальне ставлення до власного здоров’я; формування ключових компетентностей: кміння навчатися впродовж життя, екологічна грамотність і здорове харчування.

Обладнання: комп’ютер, планшети, відеоролик, цеглинки LEGO.

Тип уроку: урок формування вмінь і навичок.

Освітні галузі: соціальна і здоров’язбережувальна, мовно-літературна.

Хід уроку

ІІ. Основна частина.

1. Вивчення нового матеріалу.

1.1. Складання ментальної карти.

-                Давайте ми разом подумаємо, для чого їмо?

-                Що нам дає їжа?

Спеціалісти по харчуванню доказали, що у тих, хто гарно харчується, вага в нормі, вони швидше ростуть, у них краща пам’ять, мислення, вони рідше хворіють.


1.2. Розповідь учителя.

Не пропливе рікою пароплав, не поїде по рейках тепловоз, не підніметься вгору космічний корабель, якщо двигун не отримає пального. Щоб рости, працювати, бігати, гратися необхідна енергія, сила.

Ця енергія виробляється організмом людини з їжі. Їжа – джерело енергії.

Харчування – неодмінна умова нашого життя. Без їжі людина не може жити. З їжею ми отримуємо поживні речовини, необхідні для роботи мозку, серця, легенів, м’язові та інших органів.  Наше здоров’я залежить як швидко і часто ми їмо, на скільки ретельно пережовуємо їжу. Од же Щоб бути здоровим потрібно знати правила харчування.

1.3. Робота за підручником «Я досліджую світ, 3 кл.», автори – Т. Гільберг, С. Тарнавська,  с.76

1.3.1. Методика «Взаємне навчання».

(Учні опрацьовують про правильне та здорове харчування).

Учні виступають у ролі вчителя, працюють у групах або в парах. Текст читають частинами, виконують 5 основних завдань:

·               Зробити висновок з прочитаного;

·               Поставити 2 – 3 запитання і вислухати відповіді на них;

·               Пояснити незрозуміле;

·               Скласти передбачення до наступної частини;

·               Прочитати наступну частину.

Далі групи (пари) працюють самостійно, але після кожного етапу необхідно надати можливість одній з груп (пар) презентувати свою роботу.

1.4.      Словникова робота.

Здорове харчування – харчування, яке забезпечує здоров’я людини.

1.5. Гра «Ділимо торт».

Учні об’єднуються у кілька груп і змагаються, хто швидше правильно поділить торт прямокутної форми.

Бабуся прикрасила святковий торт 7 ∙ 4 чотирма плодами ків, помістивши їх у кутових квадратах. Як поділити торт на 4 рівні частини, щоб кожному дісталося по одному плоду ківі?

Групи отримують малюнки торта, розрізають його на 4 рівні частини. Перемагає група, яка першою правильно поділить торт.

1.6. Фізкультхвилинка



КОНСПЕТИ УРОКІВ З ОБРАЗОТВОРЧОГО МИСТЕЦТВА ТА ТРУДОВОГО НАВЧАННЯ

Урок у 2 класі з образотворчого мистецтва за Державним стандартом початкової загальної освіти (2011), автор – Діхнич К.В.

Тема: Композиційні засоби досягнення художньої виразності зображення (обрання формату, розміру, зображення). «Ілюстрація до казки І. Франка «Заєць та їжак»

Мета: Ознайомлювати учнів з основами композиції, поняттям «задум»; розвивати ком:бінаторні здібності, образне, логічне, просторове мислення; продовжувати формувати в дітей уміння аналізувати, узагальнювати; розвивати кмітливість; навчати міркувати; стимулювати розвиток допитливості; виховувати  акуратність, увагу.

Обладнання: Навчальні плакати; репродукції картин відомих художників, фотографії, навчальні роботи з методичного фонду; схеми компонування; матеріали для демонстрування послідовності та техніки виконання роботи; книжки із казками; аудіозапис фрагментів музики до балету П. І. Чайковського «Лускунчик».

Хід уроку

І. Організаційний момент.

1. Підготовка робочого місця учнів.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Робота над темою уроку.

1.            Бесіда про спектральне коло, контрастні та нюансні кольори. Розповідь учителя.

-  Композиція - де певне розташування предмета в просторі та його зв'язок з іншими предметами. Слово «композиція» походить від латинського соmpositio, що означає— «складання, з'єднання», сполучення частин у певному порядку.

Композиція в живописі та графіці означає побудову Картини, розташування частин зображення на площині аркуша в певному зв'язку. Саме композиція дозволяє художникові з найбільшою повнотою і силою виразити гівій задум.

Основні поняття

Композиція — закони компонування зображення; певне розташування предмета в просторі та його зв'язок з іншими предметами. Має на меті максимально виразити задум художника.

Контраст (контрастні кольори) — кольори, що максимально віддалені один від одного на спектральному колі (червоний — зелений, синій — жовтогарячий, жовтий — фіолетовий).

Нюанс — фарби, близькі за кольором і силою світла. У будь-якій картині художник прагне так побудувати композицію, щоб показати об'єкт у найбільш виразній формі. Усе зайве відкидається, залишаєть¬ся тільки те, що необхідно, другорядне підкоряється головному.

У центральній і симетричній композиції головне зображення розташовується в центрі та виділяється розміром або кольором. 

В асиметричній композиції головне зображення зміщене від центра арку¬ша, а всі інші зображення його врівноважують.

2. Бесіда про улюблені казки. Організація сприйняття творів мистецтва

Для аналізування учням пропонуються ілюстрації різних авторів до казки              І. Я. Франка «Заєць та їжак». Під час розглядання ілюстрацій учитель нагадує учням основні композиційні схеми та пропонує визначити, зй якою композиційною схемою побудовано композицію тієї чи іншої ілюстрації, нагадує початкові відомості про побудову тіла тварин.      

3. Інструкція до виконання роботи.

Послідовність виконання         

-                Спочатку оберіть епізод каз-      с ки, який ви ілюструватимете.

-                Виконайте ескіз (невеличкий     малюнок), у якому визначте      місця для основних персонажів.

-                Намічаючи деталі зображення, намагайтеся виявити головне розміром і положенням на альбомному аркуші.


Урок з трудового навчання у 3 класі за Державним стандартом початкової загальної освіти (2011), автор – Горова Т.В.

 Тема: Згинання та вирізування паперу. Загальні відомості  про техніку виготовлення витинанок.  Силуетна витинанка «Ажурний метелик».

Мета: Продовжити ознайомлення учнів з різними видами листівок, з витинанками як  видом мистецтва; закріплювати навички роботи з папером; розвивати творчі здібності, уяву, фантазію; виховувати охайність під час роботи, терпіння, відчуття прекрасного.

Обладнання: зразки виробів; кольоровий картон; білий папір; ножиці; лінійка; клей;  простий олівець; різні види листівок; мультимедійна дошка.


ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу

- Сьогодні ми продовжимо роботу з папером, а саме — будемо прикрашати

листівку.

- Згадаємо на уроці про властивості паперу та традиційну українську силуетну витинанку.

 

1. Вступна бесіда

- На уроках трудового навчання ми вже знайомилися з папером.

- Який буває папір?

- Які матеріали використовували для письма до появи паперу? (Відповіді   учнів.)

- У наш час папір став універсальним матеріалом. Його використовують  не лише для видання книжок, журналів і газет. На ньому друкують листівки  й альбоми, малюють олівцем і аквареллю, з нього виготовляють учнівські зошити, використовують у медицині, у різних видах промисловості.

2. Робота за підручником «Трудове навчання, 3 клас». Автори – В.К. Сидоренко, Н.В. Котелянець, О.В. Агєєвої (с. 24–26).

-  Витинання — техніка обробки паперу, тканини, шкіри, що полягає  в ажурному вирізуванні за допомогою ножиць або ножа. Витинанки виготовляють із тонкого, але міцного паперу, його складають  удвічі, учетверо, ушестеро. Після цього на утвореному трикутнику малюють  ескіз виробу і вирізують. Прорізи слід робити по краях складеного паперу,  але таким чином, щоб між окремими надрізами залишалися невеличкі перемички, інакше виріб розпадеться на окремі частини.

3. Хвилинка відпочинку.

Гра «Один до одного».

Учні стоять парами. Ведучий дає команди: рука до руки, вухо до вуха, спина до спини, плече до плеча, віч-на-віч тощо. За командою: «Один до одного» змінити пари. Далі гра продовжується так само.3. Демонстрування та аналіз зразка

4. Інструктаж учителя.

— Відгадайте, яку витинанку ми виготовлятимемо?

y Навесні барвиста квітка

На галявині розквітла.

Лиш поглянути хотіли,—

Враз знялась і полетіла. (Метелик)

Мультимедійна презентація

- Перш ніж братися за створювання самої листівки, потрібно все добре обмірковувати.

Листівка може бути одинарною та подвійною. Заготовку листівки можна  зробити вертикально або горизонтально.

- Які матеріали нам необхідні для виготовлення листівки?

- З чого почнемо роботу?

- Як правильно виконати згинання картону, щоб одержати якісну заготівку?

-  Які форми називають симетричними?

- Ми будемо прикрашати листівку силуетною формою «Ажурний метелик».

5. Робота за інструкцією підручника «Трудове навчання, 3 клас». Автори –       В.К. Сидоренко, Н.В. Котелянець, О.В. Агєєвої (с. 28–29)

















Немає коментарів:

Дописати коментар